Monday, April 26, 2010

R.I.P

A historical grave located at the heart of the town- Centerpoint Lipis building.

"To the memory of William Solomon Chapman who died on the 28th February 1894, aged 40 years"- please click picture to enlarge.

The late WSC is still a mystery. I'll update this entry again after i get the information from a reliable source.

*org lepih yang ada info pasal kubur ni, sila kongsi di ruang komen. nanti keh update sebagai entri-tq

12 comments:

tunbegia said...

mungkin orang penting penjajah british agaknya,

salamm,

daLyaanoon said...

ayoh keh tatau gak.

Hashim Zabidi said...

Takde pun kaum mat saleh yang datang buat kenduri doa selamat kat situ. Katanya mistri kematiannya sebab kena cengkian Mat Kelubi, hu hu hu...

Anonymous said...

salam...sy dr muzium pahang...br2 ada pihak KTM menghubungi sy pasal kubur ni....sy memerlukan maklumat yg lebih lanjut...bg tujuan penyelidikan pihak kami.di harap saudara dpt membantu...tq...

benludin said...

Salam Anon,
saya tak tahu sgt info pasal kubur tu. setakat gambar tu pandai la ambil. kat sebelah tu ada lagi 1 kubur. terlupa nak highlightkan dlm blog nih.

cuba tuan email pak Hashim Zabidi. dia org lama di lepih ni. mungkin dia ada sedikit info.

harap dpt membantu.

tq

ezan said...

Salam..
bleh tak nak minta email Pak Hashim Zabidi.. kami dr muzium pahang.

Anonymous said...

Salam..

Kepada en.benludin, sy ingin minta almt email Pakh hashim zabidi - dr muzium pahang.

benludin said...

cik ezan,
saya tak pasti alamat email beliau.
cuba hubungi pak hashim melalui blog beliau di http://titikbukannoktah.blogspot.com/

tq

ezan said...

ok, terima kasih.

Unknown said...

Sebelah kubor william solomon chapman kepunyaan john bain meninggal pada 1894, beliau adalah warga british berkerja dengan syarikat perlimbongan emas di selinsing. Menungal dunia sebab demam berpanjangan dan cirit birit serta usu berdarah dan bernanah. Beliau meningalkan balu serta dua anak. Beliau dirawat oleh dr smythe pwgawai perubatan bahagin ulu pahang. Oleh itu boleh lah dikatakan william solomon chapman juga pekerja lombong emas tersebut tapu sebab kematian tidak diketahui. Mereka hanyalah pekerja syarikat milik british yang berpejabat di singapore. Tak ada significant historical value kepada sejarah pahang kerana mereka bukan lah pentadbir kerajaan british pada ketika itu.

Unknown said...

William solomon chapman ni pekerja lombong emas british, sebab kematian tak pasti. Tapi kubor sebelahnya milik john bain confirm pekerja lombong emas selinsing mati disebabkan demam berpanjangan cirit birit serta usus berdarah dan bernanah. Beliau dirawat oleh dr smythe yang pada masa itu pegawai perubatan inggeris diwilayah lipis. Oleh yang demikian bolehlah ditaksirkan william solomon adalah pekerja lombong kerana bersebelahan kubor john bain. John bain menungalkan seorang balu dan dua anak. Kedua kubor ni tak ada historical value kerana mereka bukan pegawai british mentakbir lipis ketika tu.

Unknown said...

William solomon chapman warga british dan kubor sebelahnya milik john bain juga warga british jang bekerja dengan syarikat perlombongan milik british di selinsing. Oleh itu boleh lah ditafsirkan bahawa william juga bekerja lombong emas di selinsing. John bain ada dinyata kan dalam strait time tentang kematiannya disebabkan demam, cirit birit serta usus berdarah dan bernanah. Beliau dirawat oleh dr smythe pegawai perubatan inggeris wilayah lipis pada waktu itu. Beliau meningalkan seorang balu dan dua anak. Maka kedua dua kubor ni tak de historical value kerama mereka bukan pegawai inggeris yang mentakbir lipis.