Thursday, July 9, 2009

durian

The durian (pronounced /ˈdʊəriən/)[1] is the fruit of several tree species belonging to the genus Durio and the Malvaceae family[2][3] (although some taxonomists place Durio in a distinct family, Durionaceae[3]). Widely known and revered in southeast Asia as the "king of fruits", the durian is distinctive for its large size, unique odour, and formidable thorn-covered husk. The fruit can grow as large as 30 centimetres (12 in) long and 15 centimetres (6 in) in diameter, and it typically weighs one to three kilograms (2 to 7 lb). Its shape ranges from oblong to round, the colour of its husk green to brown, and its flesh pale-yellow to red, depending on the species. (from wikipedia)

Musim durian kat Kuala Lipis sekarang ni. Anak-anak di perantauan apa lagi..meh balik ke Lepih cari durian!! 

Semalam aku makan tiga biji durian kampung. Memang bikin aku sakit perut dan muntah-muntah. Ahh...lepas ni kena kasi bajet sikit masa makan durian tu..

11 comments:

a.b geldofg said...

msia lagi banyak musim kan?

benludin said...

termasuklah musim tak berduit!

haha!

Rosemildo Sales Furtado said...

Olá amigo! Tens um espaço muito bonito, com belas fotos, porém se colocares um tradutor ficará bem melhor.

Abraços,

Furtado.

mike nasution said...

kaweh baru balik dari kg budu, benta...pok palih...derian belambok....kaweh buat tempoyak... tapi di pekan sari benta harga derian mahe sokmo..

benludin said...

yg menjual di pekan sari benta teh org budu la juga...haha

DaliaLiyana said...

bestnyer durian..ari tu balik umah paklang kat tampin..kul 3am..makan durian ...pastu takleh tido...sbb PANAS badn....esoknye mamai je...hehehe..

benludin said...

Dalia:
bab makan ni mmg best...time sakit tu yg tak best..

Purple Crayon said...

ye bro bnyk durian skg kat tempat aku ni dah ada jual apatah lagi kat kampungnuh. bezanya tempat aku dduk skg ni harganya mengikut timbangan buah durian dgn kulitnya sekali ;). kat kg harganya murah dikira berapa biji durian yg dibeli, longgok pun dah ada dijual.

aku mcm biasa, paling bnyk aku mkn 4 ulas, haritu 6 ulas kecik2. kalau utara ni durian dibuat serawa (pengat) utk dicicah dek roti jala or roti gardenia ;)

ummzaid said...

Alhamdulillah, takdirNya, keh dah dpt berhbg semula dgn rodong keh org merapoh...
pohpaleh dia cerita, derian melambok2 tak daye nok makan, nok juei, or lain pun melambok2 juge..
keh jg le yg terliur..
balik kang kena kurantin...kena selsema derian di kabonya selsema haiwan... :(

benludin said...

purple:
durian mmg kena timbang sekali dgn kulit..kalau takde kulit itu namanya tempoyak le

ummzaid:
keh surrender dah mkn durian ni...ada dua kes:
1. baru2 ni mkn 2 bijik..lepas tu kena cirit-birit/muntah
2. kwn keh meninggal kes mkn durian+ubat..alfatihah utk arwah

ummzaid said...

tu la sape suruh makan 2 biji..
cer mkn 2 ulas, tak le mengamuk perut teh..
esok2 yg tak leh makan teh, hantor2le ke sini... :)

Innalilahi wainna ilaihi raajiuun...moga roh kwn deme ditempatkan dgn org2 yg beriman...ameen.